Photodentro 928x90

kids-sea1
Για πολλά παιδιά το πέρασμα από τη σχολική χρονιά στις καλοκαιρινές διακοπές σηματοδοτεί απλά το πέρασμα από τις εξαιρετικά οργανωμένες δραστηριότητες μέσα στη σχολική τάξη, σε άλλες εξίσου οργανωμένες δραστηριότητες, εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές ή σωματικές –δεν έχει σημασία. Κι όμως. Τα παιδιά αυτό που έχουν ανάγκη είναι δραστηριότητες χωρίς πρόγραμμα και δομή, χωρίς καθοδήγηση από ενήλικες.

Με άλλα λόγια ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! Τα παιδιά έχουν ανάγκη από χρόνο να ονειροπολήσουν, να χτίσουν περιπέτειες με το μυαλό και την ψυχή τους, να αναλάβουν ρίσκο, να ξεκινήσουν τις δικές τους εξερευνήσεις. Σε αυτό το ελεύθερο παιχνίδι είναι που τελικά τα παιδιά ενδυναμώνουν την κοινωνικοποίησή τους, δημιουργούν σχέσεις, ωριμάζουν συναισθηματικά, αναπτύσσουν γνωστικές δεξιότητες, αποκτούν φυσική υγεία και δύναμη.

Για όποιον χρειάζεται επιστημονικές διαβεβαιώσεις αυτές έρχονται από μια μελέτη που ολοκλήρωσαν πρόσφατα ψυχολόγοι από το πανεπιστήμιο του Colorado στις ΗΠΑ, η οποία καταδεικνύει πόσο καθοριστικά σημαντικές είναι αυτές οι δραστηριότητες για να μπορέσουν τα παιδιά να αναπτύξουν μια σειρά από δεξιότητες, όπως η οργάνωση, ο μακρόχρονος σχεδιασμός, η αυτορύθμιση, η πρωτοβουλία, η ικανότητα να περνούν από τη μια δραστηριότητα στην άλλη, ολοκληρώνοντας τα υπάρχοντα στάδια.

Όλες αυτές οι δεξιότητες θεωρούνται καθοριστικές για την σχολική ετοιμότητα των παιδιών και έχει αποδειχθεί πως επίσης είναι παράγοντες που μπορούν να προβλέψουν την ακαδημαϊκή επιτυχία αλλά την ευδαιμονία στη ζωή, τη σωματική υγεία αλλά και την επιτυχία και τη χαρά.

Διακοπές!
Οι ερευνητές εξέτασαν την ικανότητα παιδιών ηλικίας έξι ετών να βάζουν προσωπικούς στόχους και να βρίσκουν τα βήματα που θα ακολουθήσουν για να τους πετύχουν. Εξέτασαν την πρωτοβουλία και το βαθμό στον οποίο τα παιδιά μπορούν να καθοδηγήσουν τα ίδια τον εαυτό τους για να πετύχουν τους στόχους τους. Είδαν λοιπόν ότι τα παιδιά εκείνα που έχουν την ευκαιρία για ελεύθερο παιχνίδι και αυθορμητισμό μέσα στην καθημερινότητά τους, έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένες αυτές τις δεξιότητες.

Αντίθετα, όσο περισσότερο χρόνο περνούν τα παιδιά σε οργανωμένες δραστηριότητες (αθλητικές, καλλιτεχνικές, δημιουργικές όμως με την καθοδήγηση ενηλίκων και τους κανόνες να θέτονται από αυτούς) τόσο ελαχιστοποιείται η ικανότητά τους να οργανώνουν τη δράση τους αυτόνομα, με στόχο την επιτυχία.

Η συγκεκριμένη μελέτη είναι μια ακόμα, ανάμεσα σε πολλές που επιβεβαιώνει την ανυπέρβλητη αξία του ελεύθερου παιχνιδιού! Το ελεύθερο παιχνίδι είναι αναπτυξιακά πολύτιμο για τα παιδιά καθώς μαθαίνουν ότι δεν είναι αβοήθητα, ότι μπορούν να έχουν τον έλεγχο, πειραματίζονται στο πώς θα τον ασκούν χωρίς να χάνουν την παρέα και την ομάδα, παίρνουν αποφάσεις, λύνουν προβλήματα, δημιουργούν και καταργούν κανόνες, ανακαλύπτουν τα ίδια τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουν να συνυπάρξουν αρμονικά με τους συνομήλικους τους.

Οι ειδικοί συμφωνούν, τέλος, ότι η καλύτερη προετοιμασία των παιδιών για το επόμενο σχολικό έτος, είναι το ελεύθερο, απρογραμμάτιστο παιχνίδι μέσα στις διακοπές. Χωρίς δομημένα εκπαιδευτικά, δημιουργικά, ψυχαγωγικά προγράμματα αλλά με κυρίαρχο και οδηγό τη δική τους φαντασία.


ΠΗΓΕΣ:
Άρθρο της Jessica Lahey στην εφημερίδα The Atlantic
Πρόσφατη μελέτη από το πανεπιστήμιο του Colorado

 

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

goneis-Apla-omades-236x236

bookbook236x118

BN-kaleidoscope-236x118

goneisApla-GR-Header993x262