Photodentro 928x90

KidsUnbranded3
Ας βοηθήσουμε τα παιδιά να είναι παιδιά και όχι καταναλωτές! Μπορούμε να δημιουργήσουμε γύρω τους χώρο και χρόνο τόσο πυκνό που δεν θα χωρούν οι πιέσεις και οι επιθέσεις της διαφήμισης και του υπερ-καταναλωτισμού.

Το marketing που έχει στόχο τα παιδιά έχει γίνει περισσότερο επιθετικό από ποτέ, μέσα στις τελευταίες δεκαετίες. Το 1983 η παγκόσμια βιομηχανία που στοχεύει στο παιδί – καταναλωτή επένδυσε περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια σε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Σήμερα το αντίστοιχο ποσόν που ξοδεύεται είναι 150 φορές μεγαλύτερο και τα μέσα στα οποία προβάλλονται οι διαφημίσεις αυτές έχουν επίσης πολλαπλασιαστεί.

Επιθετικό marketing

Το επιθετικό marketing που στοχεύει στα παιδιά έχει επιπτώσεις. Δεν οδηγεί μόνο σε υπερβολικό καταναλωτισμό αλλά πιστεύεται πως ευθύνεται για μια σειρά από προβλήματα συμπεριφοράς και ψυχολογικές διαταραχές. Οδηγεί συχνά σε άγχος και κατάθλιψη, σε προβλήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, σε αυξημένη επιθετικότητα, σε ένταση μέσα στην οικογένεια. Επίσης έχει συνδεθεί με την αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας αλλά και με μια σειρά διατροφικών διαταραχών.

Σε ολόκληρο τον κόσμο (και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ όπου οι διαστάσεις του φαινομένου είναι κατακλυσμιαίες) επιστήμονες, παιδαγωγοί, γονείς και φορείς συμμαχούν, συνασπίζονται σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν ασπίδες προστασίας για τα παιδιά: ένα περιβάλλον ασφάλειας, μακριά από τη διαφημιστική φρενίτιδα.

Ασπίδα οι γονείς και η οικογένεια

Είναι ίσως η σύγχρονη πρόκληση και η μεγαλύτερη δυσκολία για τους γονείς, όμως είναι πραγματική ανάγκη: να ανακτήσουν πολύτιμες στιγμές μαζί με τα παιδιά τους, μακριά από τον καταναλωτισμό. Στιγμές όπου τα παιδιά θα είναι παιδιά και όχι καταναλωτές. Στιγμές χαράς και γέλιου, στιγμές με ανεξάντλητες ερωτήσεις, με αγάπη και τρυφερότητα. Στιγμές για να περνάει η οικογένεια μαζί –εκεί η πυκνότητα του χρόνου και του χώρου είναι τόσο μεγάλη που δεν χωρούν «εισβολείς».

Στιγμές, τελικά, σε μια οικογενειακή ησυχία, μακριά από τον τρομακτικό σαματά των διαφημίσεων που ενορχηστρώνεται παγκοσμίως για να ακούγεται όλο και πιο δυνατά και για να προλαβαίνει τα παιδιά, σχεδόν σε κάθε τους βήμα, υποβάλλοντας ψεύτικες ανάγκες.

Στον οδηγό με τίτλο «Kids Unbranded» (παιδιά χωρίς… φίρμα) που κυκλοφόρησε από την οργάνωση newdream δίνονται πολλές κατευθύνσεις αλλά και ιδέες για να μπορούσαν να κάνουν οι γονείς να προστατεύσουν τα παιδιά από τις επιθέσεις της διαφήμισης.

Μερικές από αυτές:

KidsUnbranded11> Περιορίστε σημαντικά την έκθεση των παιδιών σε διαφημίσεις (στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, σε περιοδικά, κλπ).

> Μάθετε στα παιδιά να φιλτράρουν τις διαφημίσεις (να καταλάβουν το στόχο τους, το πώς λειτουργούν, το πώς φτιασιδώνουν το κάθε τι για να φαίνεται εντυπωσιακό).

> Βάλτε όρια στο χρόνο που παρακολουθούν τηλεόραση (ο καλύτερος τρόπος να περιορίσετε την έκθεση σε διαφημίσεις).

> Βάλτε όρια στο χρόνο που περνούν στον υπολογιστή.

> Αντικαταστήστε την τηλεόραση και τον υπολογιστή με σταθερές δραστηριότητες που θα κάνετε μαζί με τα παιδιά (μια βραδιά επιτραπέζιων παιχνιδιών, ένα απόγευμα με κατασκευές)...

> Ελέγξτε τα περιοδικά και τις εφημερίδες που φτάνουν στα χέρια των παιδιών και κρατήστε μακριά όσα λειτουργούν ως διαφημιστικοί κατάλογοι.

> Επιλέξτε παιχνίδια που είναι ανοιχτά στη φαντασία των παιδιών (που μπορούν να κάνουν πολλά και διαφορετικά πράγματα με αυτά) και όχι εκείνα που σχεδιάστηκαν ως extras καταναλωτικά προϊόντα για μια ταινία ή για μια σειρά κινουμένων σχεδίων.

> Αποφύγετε τα «brandαρισμένα» προϊόντα (τα προϊόντα μιας συγκεκριμένης φίρμας ή με τους ήρωες μιας σειράς) στο σπίτι ή στο σχολείο είτε πρόκειται για φαγητό, είτε για ρούχα, τσάντες, τετράδια, γόμες, κλπ.

> Επιτρέψτε στα παιχνίδια να είναι παιχνίδια, χωρίς τους αυστηρούς (προ-αποφασιμένους) διαχωρισμούς σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα", σε ροζ και μπλε.

> Περιορίστε την έκθεση των παιδιών σε διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού και σνακ. Διδάξτε στα παιδιά υγιεινές επιλογές διατροφής.

> Επενδύστε σε χειροποίητα σνακ.

Παιδιά μακριά από φίρμες> Δημιουργείστε μαζί με τα παιδιά (στο σχολείο ή στο σπίτι) έναν μικρό λαχανόκηπο, όπου θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν τη διαδικασία παραγωγής των τροφών.

> Αφιερώστε χρόνο στο οικογενειακό τραπέζι: όταν η οικογένεια είναι κοντά και μαζί, δεν μένει χώρος για καταναλωτισμό και διαφημίσεις.

> Ανακαλύψτε μαζί τη φύση! Αφιερώστε χρόνο για να βρεθείτε με τα παιδιά έξω, ακόμα κι αν αυτό είναι ένα κοντινό πάρκο.

> Διδάξτε με το δικό σας παράδειγμα στα παιδιά να είναι καταναλωτές με επίγνωση: να αγοράζουν μόνο αυτό που χρειάζονται, αυτό που έχουν προγραμματίσει ή σχεδιάσει και να μην υποκύπτουν στην πίεση από τις διαφημίσεις ή τους φίλους.

> Διδάξτε βασικές αρχές οικονομίας στα παιδιά -είναι σημαντικό να ξέρουν πώς βγάζει κανείς χρήματα και τις επιλογές που έχει στο πώς και πού τα ξοδεύει, πώς αποταμιεύει, πώς δεν πέφτει στην παγίδα της σπατάλης.


Πηγές & Links

Kids Unbranded: http://act.newdream.org/page/s/kids-unbranded
Alliance for Childhood: http://www.allianceforchildhood.net
Campaign for a Commercial-Free Childhood: http://www.commercialfreechildhood.org
Center for Ecoliteracy: http://www.ecoliteracy.org
Center for a New American Dream: http://www.newdream.org
Common Sense Media: http://www.commonsensemedia.org  
Food Mythbusters: http://www.foodmyths.org
Let Toys Be Toys: http://www.lettoysbetoys.org.uk/
Don't Buy It: http://pbskids.org/dontbuyit/

 

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

goneis-Apla-omades-236x236

bookbook236x118

BN-kaleidoscope-236x118

goneisApla-GR-Header993x262