Photodentro 928x90

...δεν σημαίνει χαμηλή νοημοσύνη

Ονομάζεται Η δυσαριθμησία μπορεί να αντιμετωπιστεί δυσαριθμησία και είναι η μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά. Τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στα μαθηματικά, δε σημαίνει πως έχουν χαμηλή νοημοσύνη.

Της Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. *

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Τα συμπτώματα που προειδοποιούν για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες στην αριθμητική είναι τα εξής:

-χαμηλή επίδοση στην εκτέλεση αριθμητικών πράξεων, κυρίως των πράξεων της αφαίρεσης και της διαίρεσης.

-δυσκολίες αφομοίωσης των πινάκων του πολλαπλασιασμού.

-αδυναμία στη διάκριση και αναγνώριση των αριθμητικών συμβόλων.

-αντιστροφή των αριθμών, δηλαδή το παιδί γράφει, π.χ.) 43 αντί 34 ή 382 αντί 283.

-παράλειψη των αριθμών, δηλαδή το παιδί γράφει, π.χ.) 74 αντί 704, λόγω της αδυναμίας του στη διάκριση μανάδων, δεκάδων...

-παράλειψη στον υπολογισμό των κρατουμένων την ώρα που το παιδί εκτελεί μια πράξη.

-αντικατάσταση συμβόλων, δηλαδή το παιδί γράφει 6+3 αντί 6x3 και αντίστροφα.

-αδυναμία εκτέλεσης απλών πράξεων με εμμονή στο μέτρημα με τα δάχτυλα.

-αδυναμία ανάγνωσης και γραφής μεγάλων αριθμών.

-αδυναμία σύνταξης και επίλυσης απλών και σύνθετων προβλημάτων.

-δυσκολία στη μάθηση της ώρας.

-δυσκολία στη διαχείριση χρημάτων.

-δυσκολία στη διάκριση του δεξιά – αριστερά. 

Πώς αντιμετωπίζεται;

Τρόποι υποστήριξης για παιδιά με δυσαριθμησίαΟι παρακάτω προτάσεις αντιμετώπισης γίνονται από το παιδί σε συνεργασία με το δάσκαλο ή το γονιό. Οι ασκήσεις είναι απλές, αλλά βασικές που όταν κατακτηθούν, το παιδί θα έχει τη δυνατότητα να μπει πιο εύκολα στον κόσμο των μαθηματικών.

Οι ασκήσεις είναι οι εξής:

Το παιδί
-μαθαίνει να ξεχωρίζει τα σύμβολα των πράξεων.

-μαθαίνει πως όλες οι πράξεις μπορούν να γίνουν κάθετα και οριζόντια.

-μαθαίνει να χρησιμοποιεί διάφορα οπτικά ερεθίσματα και υλικά σε συνδυασμό με λεκτική εκφορά, έτσι ώστε να κατανοήσει τη χρησιμότητα κάθε αριθμητικής πράξης.

-μαθαίνει να μετρά, πρώτα μέχρι το 10, μέχρι να φτάσει στο 100 με τη σειρά και έπειτα ανάποδα. Κάθε φορά που θα λέει έναν αριθμό, θα βάζει μια χάντρα ή ένα βόλο ή ένα φασόλι μέσα σε κουτί ή βαζάκι. Έπειτα, όταν θα ξεκινήσει να μετράει ανάποδα, θα βγάζει μια χάντρα ή ένα βόλο ή ένα φασόλι από το κουτί ή το βαζάκι.

-μαθαίνει πρόσθεση και αφαίρεση. Προσθέτει ή αφαιρεί πρώτα με το ‘0’, ύστερα με μονοψήφιους, διψήφιους, τριψήφιους και τέλος με πολυψήφιους αριθμούς, κάνοντας κάθετα τις πράξεις. Πρώτα κάνει πράξεις χωρίς κρατούμενα και ύστερα με κρατούμενα. Καλό είναι τους αριθμούς στις πράξεις να τους τοποθετεί σε στήλες, να κυκλώνει τα κρατούμενα και όταν τα χρησιμοποιεί να τα σβήνει με διαφορετικό χρώμα μολυβιού.

-μαθαίνει τον πίνακα του πολλαπλασιασμού. Σε χαρτόνια με διαφορετικά χρώματα, γράφει μπροστά από κάθε χαρτόνι μία μία τις στήλες από τον πίνακα του πολλαπλασιασμού και πίσω από κάθε χαρτόνι ξαναγράφει τις στήλες με τη μόνη διαφορά πως τα αποτελέσματα θα έχουν ένα ερωτηματικό. Συνδυάζει, π.χ.) το χρώμα κίτρινο με τα πολλαπλάσια του 3 ή το χρώμα πράσινο με τα πολλαπλάσια του 5 και κάθε φορά που θα του ζητηθεί ένα χρώμα θα λέει και τον αντίστοιχο πολλαπλασιασμό, π.χ.-Μου αρέσει το χρώμα κόκκινο, πες μου τον πολλαπλασιασμό του 4.Όταν θα έχει μάθει όλον τον πίνακα, συμπληρώνει τα ερωτηματικά που βρίσκονται πίσω από τα χαρτόνια. Τέλος, το παιδί προσπαθεί, μέσα στην ημέρα, να επαναλαμβάνει τις στήλες του πίνακα, όσο πιο συχνά μπορεί, χρωματίζοντας με το αντίστοιχο χρώμα τα πολλαπλάσια της κάθε στήλης, π.χ.) χρωματίζει με κίτρινο τα πολλαπλάσια του 3. Η εκμάθηση του πίνακα του πολλαπλασιασμού είναι σχετικά δύσκολη και μπορεί να πάρει αρκετό χρόνο. Όταν μάθει πολύ καλά τον πίνακα του πολλαπλασιασμού, πηγαίνει στην πράξη, κατανοώντας το ρόλο της πρόσθεσης και την τοποθεσία των αριθμών σε αυτήν.

-μαθαίνει τη διαίρεση. Κατανοεί ποιο κομμάτι της διαίρεσης είναι ο Διαιρέτης και ποια είναι η θέση του στην πράξη και ποιος ο Διαιρετέος και ποια είναι η δική του θέση. Έπειτα, μαθαίνει ποιος είναι ο ρόλος της αφαίρεσης στην πράξη της διαίρεσης.  Ύστερα, μαθαίνει τον πίνακα της διαίρεσης, ακολουθώντας τη διαδικασία του πίνακα του πολλαπλασιασμού και  λέγοντας, κάθε φορά,   Π.χ.) 18: 3=6, γιατί 6x3=18  ή 56:7=8, γιατί 8x7=56. Η πράξη της διαίρεσης μαθαίνεται πιο εύκολα με εικόνες και σύμβολα και χρησιμοποιώντας συχνά τις λέξεις, ‘τονίζω’, ‘κατεβάζω’, ‘πόσες φορές χωράει....’ και ‘το υπόλοιπο’, αν υπάρχει. 

-μαθαίνει να λύνει, στην αρχή, απλά προβλήματα (με μια πράξη) και στη συνέχεια πιο σύνθετα (με περισσότερες πράξεις). Μπορεί να αναπαριστά τα προβλήματα με εικόνες ή φτιάχνοντας διάφορες ιστοριούλες.

Ο κόσμος των μαθηματικών είναι μαγικός. Ας βοηθήσουμε τα παιδιά να μπουν σε αυτόν!


Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. έχει σπουδάσει Ψυχολογία στην Εκπαίδευση και μετεκπαιδεύτηκε σε θέματα που αφορούν τη Δυσλεξία και τις Μαθησιακές Δυσκολίες. Εργάζεται ως ειδικός παιδαγωγός, εκπαιδεύεται και ενημερώνεται για τις πιο σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και αποκατάστασης της δυσλεξίας. Είναι μέλος στη Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας και στο International Dyslexia Association. Μπορείτε να τις απευθύνετε ερωτήματα και απορίες σχετικά, γράφοντας στα σχόλια παρακάτω και εκείνη δεσμεύεται να σας απαντήσει είτε άμεσα, με δικό της σχόλιο, είτε μέσα από ένα επόμενο άρθρο της.

 

Σχόλια  

 
0 #9 Λάουρα 2018-02-02 22:45 Καλησπέρα,
Εδώ και 5 μήνες έχω αναλάβει τη μελέτη μιας μαθήτριας Ε' τάξης. Πρόκειται για ένα παιδί το οποίο εμφανίζει μεγάλα κενά σε όλα σχεδόν τα διδακτικά αντικείμενα. Έχει διαγνωσθεί ότι παρουσιάζει δυσκολίες που οφείλονται στη λειτουργία του λόγου και έχουν δοθεί ορισμένες εισηγήσεις όσον αφορά τις εκπαιδευτικές της ανάγκες. εγώ από πλευράς μου βλέπω μια μαθήτρια η οποία δυσκολεύεται στην αφομοίωση, στην επεξεργασία δεδομένων και κυρίως στην πρακτική τους εφαρμογή. Για παράδειγμα, μπορεί να κάνει και τις 4 μαθηματικές πράξεις, αλλά αν της δοθεί έστω και το πιο απλό πρόβλημα, δε δύναται να κατανοήσει ποια πράξη θέλει. Επίσης, επειδή παρουσιάζει δυσκολία στην ανάγνωση, όταν της δίνεται ένα μαθηματικό πρόβλημα, δεν μπορεί να προβεί στη λύση του, καθώς με τα δυσκολίας το διάβασε οπότε δεν μπορεί να ξεχωρίσει τις πληροφορίες που δίνονται, ζητούνται κτλ.
Συγγνώμη για το μεγάλο κείμενο, που σας παρατέθηκε.
Θα με βοηθούσατε ιδιαίτερα, αν μου δίνατε κάποια συμβουλή…
Παράθεση
 
 
+2 #8 Ιωάννα Δημητριάδου 2016-04-10 15:39 Χρύσα, καλησπέρα! Πρώτα θα πρέπει να σιγουρευτείς αν πραγματικά γνωρίζει τη σημασία της αφαίρεσης ως πράξη. Έπειτα ξεκινάς οριζόντια με μονοψήφιος αριθμούς έχοντας πάντα μπροστά της οπτικό υλικό, όπως μπιζέλια όπου αν από τα 5 βγάλω τα 3 πόσα μένουν. Μετά συνεχίζεις με διψήφιους αριθμούς οριζόντια περνώντας με χρώματα ουράνιου τόξου τις μονάδες με τις μονάδες και τις δεκάδες με τις δεκάδες. Το ίδιο κάνεις και με τους τριψήφιους, χωρίς κρατούμενα. Μετά περνάς σε κάθετες πράξεις, βάζοντας ανάμεσα στους αριθμούς γραμμές, πρώτα χωρίς κρατούμενα και έπειτα με κρατούμενα (αυτά τα βάζεις με κόκκινο χρώμα). Τέλος, περνάς στα προβλήματα, όπου το παιδί πάντα ζωγραφίζει το νόημα του και μετά κάνει τις πράξεις. Εγώ πάντως για τις 4 πράξεις χρησιμοποιώ πολύ οπτικό υλικό και κιναισθητικές δραστηριότητες. Έχω να σου προτείνω βιβλία και διάφορα site, αλλά επειδή μπορέι να θεωρηθεί διαφήμιση, αν θες στείλε μου το email σου στο idimitriadou@ya hoo.gr και θα σου προτείνω διάφορα. Σε ευχαριστώ πολύ! Παράθεση
 
 
0 #7 Χρυσα 2016-04-09 18:40 Καλησπερα Ιωάννα,

Σε ευχαριστούμε πολύ για τα εξαιρετικα άρθρα που ανεβάζεις.. Η βοήθεια σου είναι πολύτιμη! Είμαι Δασκάλα Δημοτικής με ειδιδκευση στην Ειδικη Αγωγή. Μια μαθήτρια μου 3ης τάξης δημοτικού με την οποία κάνουμε εξατομικευμένα μαθήματα δυσκολεύεται πολύ στην πράξη της αφαίρεσης. Έχει ελλειματική προσοχή και μαθησιακές δυσκολίες. Πως μπορώ να τη βοηθήσω? Έχουμε δοκιμάσει αρκετές στρατηγικές χωρίς όμως αποτέλεσμα… Επίσης θα ήθελα να σε ρωτήσω αν γνωρίζεις βιβλία που να αναφέρουν μεσα στρατηγικές εκμαθσης απλων μαθηματικώ πράξεων ή και ιστοσελίδες..Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων!
Παράθεση
 
 
+1 #6 Ιωάννα 2014-11-18 22:16 Viva, καλησπέρα! Πρώτα απ´όλα πήγες σε κάποιον ειδικό και σου μίλησε για Δυσαριθμησία; Συνήθως σε αυτές τις ηλικίες που διαπιστώνονται πως υπάρχουν μαθησιακά ζητήματα, συνήθως συμβουλεύονται ψυχολόγους (υπάρχουν ειδικοί που αναλαμβάνουν τέτοια ζητήματα όπως οι Συμβουλευτικοί ή οι ψυχολόγοι εργασίας) και θα μπορέσουν να σε καθοδηγήσουν. Αλλά μπορείς να ψάξεις και στο διαδύκτιο. Σε ευχαριστώ. Παράθεση
 
 
+1 #5 νινα 2014-10-31 15:27 Τη δυσαριθμησια συγγνωμη ειμαι απο κινητο Παράθεση
 
 
0 #4 νινα 2014-10-31 15:25 Πως ενας ενηλικας αντομετωπιζει τη δυσλεξια του στα 27 του που ανακαλυψε επιτελους τι εχει κ δυσκολευεται στους υπλογισμους??? Απεφευγα παντα οτι δουλεια εχει να κανει με λεφτα ενω οτιδηποτε αλλο το εκανα με τη μια κ πολυ καλα κιολας.αυτη τη στιγμη που δουλευω σε καφε σερβις ολα ειναι πολυ καλα κ με θελουν αλλα δν μπορω τη συναλλαγη με τους πελατες.δν κραταω ταμειο δν μπορω να τα βρω ευκολα κ κανω λαθη κ επισης δν μπορω να ταμετρησω ευκιλαγια να τα δωσω. Παράθεση
 
 
0 #3 Ιωάννα Δημητριάδου 2013-10-30 13:10 Τώρα για τα κλάσματα, πρέπει να έχει εμπεδώσει πολύ καλά την έννοια της διαίρεσης. Μπορείτε όμως να όνομα βοηθήσετε να αντιληφθεί τέτοιου είδους έννοιες χρησιμοποιώντας υλικά για φαγητά, όπως αλεύρι, ζάχαρη και να γίνουν στην προανήγγειλε. Παράθεση
 
 
0 #2 Ιωάννα Δημητριάδου 2013-10-30 13:07 Καλημέρα σας, κυρία Σπηλιοπούλου.
Η πράξη της διαίρεσης είναι ιδιαίτερα δύσκολη για παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες. Μπορείτε να δουλέψετε με κάρτες, όπου στο μπροστινό μέρος γράφετε π.χ. 4χ8=32 και στο πίσω μέρος 32:8=4. Με αυτόν τον τρόπο φτιάχνετε σιγά-σιγά όλες τις διαιρέσεις και το κάνετε σαν παιχνίδι.Επειτα για την έννοια του ´χωράω ´, μπορείτε να σχεδιάζετε διάφορα ζώα όπως π.χ. Δύο μεγάλες φάλαινες. Στην πρώτη μπορείτε να βάλετε 2 ψάρια και στη δεύτερη 6 ψάρια. Ρωτάτε το παιδί αν είναι δίκαιη η μοιρασιά. Εκείνο, βέβαια, λέει όχι και εσείς πάλι το ρωτάτε: τι έπρεπε να φάνε; Και εκείνο απαντάει ´τέσσερις η μία και τέσσερις ή αλλή, οπότε 8:2=4 και βρίσκετε την αντίστοιχη κάρτα (4χ2=8 και 8:2=4). Γενικά η πράξη της διαίρεσης και της έννοιας του χωράω μαθαίνεται πολύ πιο εύκολα με τέτοιου είδους ζωγραφιές και κάρτες.
Ελπίζω να σας κάλυψα, κάπως και για ό,τι άλλο χρειαστείτε είμαι στη διάθεσή σας!
Παράθεση
 
 
0 #1 Σπηλιοπούλου 2013-10-24 00:38 Καλησπέρα,

Εχώ αναλάβει τη με λέτη ενός μαθητή Ε' τάξης, ο οποίος έχει δυσαριθμισία. Καλούμε να του διδάξω φέτος για πρώτη φορά την πράξη της διαίρεσης. Θα ήθελα να μου δώσετε πρακτικές συμβουλές σχετικά με το πώς μπορώ να τον κάνω να αντιληφθεί την έννοια του ''χωράω''.

Επιπλέον, σύντομα θα προχωρήσω και στην διδασκαλία των κλασμάτων. Πώς μπορώ να τον κάνω να αντιληθεί ότι 2/4=½, 2/8=¼ κ.ο.κ. Γνωρίζω πως αυτό θα τον δυσκολέψει αρκετά.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον χρόνο σας.

Γ.Σ.
Παράθεση
 

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

goneis-Apla-omades-236x236

banner elniplex 236x236

SmileoftheChild 250x250

Πιο δημοφιλή

Επιβαλλόμενες οδηγίες βρεφικής κακοποίησης


Ο Παιδίατρος Στέλιος Παπαβέντσης περιγράφει μια τυπι...

Δυσκολία στην ανάγνωση ή δυσαναγνωσία;


Πότε η δυσκολία στην ανάγνωση είναι ένα φυσικό στάδι...

Γιατί έχεις γάλα!


Είμαστε θηλαστικά! Οι νέες μητέρες έχουν πάντα αρκετ...

Εκδρομή στο δάσος της Μόλας, στην Πάρνηθα


Εδώ και μερικά χρόνια οργανώνουμε τουλάχιστον μια φο...